Milyen biztosítást érdemes kötni egy elektromos robogóra?
Egy elektromos robogó bizony olcsó mulatság, (bár nálunk több, 500 ezer forint alatti e-robogó is kapható), épp ezért nem mindegy, hogy milyen biztosítást kötsz rá. Lehet, hogy elsőre száraznak tűnik a téma, de ha most rászánsz pár percet, később sok kellemetlenségtől kímélheted meg magad.
A posztban végigvesszük, hogy mikor kötelező a felelősségbiztosítás, mit jelent pontosan a KGFB egy robogó esetében, illetve mikor érdemes Casco-t kötni? Ezenkívül még a díjakról is ejtünk néhány keresetlen szót.
Erre kötelez minket a jogszabály
Az első, és legfontosabb, hogy az L1e-B kategóriába eső járművekre (ezek egyébként a robogók) kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni; még akkor is, ha a járműnek nincs rendszáma.
Sokan félreértik a 2024-ben életbe lépett szabályokat, ezért érdemes tisztázni, pontosan mire vonatkoznak.
Ebben ugyanis a 25 km/h és 25 kg-os küszöbértékeket említik, amik viszont a mikromobilitási eszközökre vonatkoznak, amilyen például az elektromos roller is. Az ilyen járműveknél akkor kell KGFB-t kötni, ha a tervezési sebesség meghaladja a 25 km/h-t, vagy ha a jármű saját tömege több mint 25 kg, és legalább 14 km/h sebességet tud.
És még egy dologra felhívnánk a figyelmedet, amit szintén sokan rosszul értelmeznek, ami pedig a 300 wattos határ. Amennyiben egy e-bike-ot emberi erő hajt, és a motor legfeljebb 300 wattal segít rá, ráadásul a rásegítés 25 km/h-nál lekapcsol, akkor nem kell rá biztosítás.
Mennyibe kerül a KGFB?
Erre nehéz egységes árat mondani, mivel a költségeket befolyásolja többek között:
- a lakóhely,
- a jármű teljesítménye
- és a biztosító tarifái.
Mondjuk ez teljesen érthető, hiszen például ha a fővárosban vagy más nagyvárosban élsz, akkor nagyobb az esélye a balesetnek is. Emiatt drágább a biztosítás mint adott esetben egy kistelepülésen.
Jogosan merülhet fel benned, hogy mi a helyzet a bónusz-málusz rendszerrel. Ez a rendszer a segédmotoros kerékpárok esetében nem érvényes, így a KGFB díját nem befolyásolja. (Zárójelben azért jegyezzük meg, hogy motorkerékpároknál (L3e) azonban már igen.)
A robogók esetében a díj egyébként nem egetrengetően nagy összeg, általában havi 800-900 forint körül alakul, vagyis évente nagyjából 10-11 ezer forintból meg lehet úszni.
A legpontosabb képet mindig az online kalkulátorok adják, mint például a Netrisk.hu vagy a Biztositas.hu, ahol néhány adat megadása után rögtön látszik az éves díj, úgyhogy érdemes ezeket böngészni.
Ezt fedezi a kötelező biztosítás
A KGFB lényege, hogy a másnak okozott kárt fedezze. Ha például nekimész egy parkoló autónak, vagy elsodorsz egy gyalogost, a javítás és az esetleges egészségügyi költségek kifizetését a biztosító vállalja át. Viszont a kötelező nem téríti meg a saját járműved sérülését, és nem nyújt védelmet lopás ellen sem.
Ezért sokan kötnek a kötelező mellé kiegészítő biztosítást, például Casco-t, így beszéljünk most erről egy kicsit.
Mi a helyzet a Casco-val?
A Casco akkor is térít, ha a balesetet te magad okoztad, vagy ha a járművet ellopják.
Azért az eléggé el tudja szúrni az ember napját, ha reggel felkel, és a 700-800 ezer forintos elektromos robogójának se híre, se hamva. Viszont vigasztalhat az, hogy - már ha kötöttél Casco-t -, hogy a kár nagy részét a biztosító megtéríti.
Fontos arra is kitérni, hogy a legtöbb biztosító nem kínál SMKP-ra Cascót; jellemzően rendszámos, 50 köbcentinél magasabb kategóriáknál érhető el.
Ez viszont már értelemszerűen némileg drágább, mint egy mezei KGFB. Alacsonyabb önrésszel akár 50-60 ezer forint is lehet évente, viszont magasabb önrésszel már 30 ezer forint körül is találni ajánlatokat.
Az ár egyébként attól is függ, hogy milyen típusú robogód van, milyen a jármű állapota, vagy például volt-e bármilyen korábbi káreset a neveden.
Az is számít, hol tartod a robogót: garázsban, udvaron vagy az utcán. Van, ahol plusz kedvezményt adnak, ha GPS-nyomkövetőt vagy bazi erős lakatot használsz, így érdemes rászánni az időt, és kiválasztani azt a biztosítót, aki a legjobb feltételeket kínálja.
Mi a helyzet a Casco-val? Ez vár rád, ha elfelejted megkötni
Sokan nem tudják, hogy ha lejár a biztosítás, fedezetlenségi díjat kell fizetni minden napra, amíg nincs érvényes szerződés. Bár igaz, hogy a segédmotoros kerékpárokra 2025-ben ez a díj 0 forint/nap, de ettől még tilos és kockázatos biztosítás nélkül közlekedni. Ha ugyanis baleset történik, a teljes kárt saját zsebből kell állnod, és az bizony fájni fog.
Összességében célszerű a biztosítást a fenntartási költségekkel együtt tervezni, mert baleset esetén sokkal olcsóbb megoldás, mintha mindent saját zsebből kellene kifizetni.
Elektromos robogót, vagy elektromos kerékpárt vásárolnál? Nézd meg a teljes kínálatunkat. Akár online áruhitelre is!